por José María Rodríguez-Vigil Reguera
Ye llicenciáu n’Historia del Arte y doctor pola Universidá d’Uviéu. Participó en dos proyeutos nacionales d’investigación, publicando dellos trabayos en revistes especializaes y llibros.
Na dómina contemporánea, de la mano del procesu industrializador, abondes ciudaes y villes asturianes asistieron al surdimientu de nuevos equipamientos urbanos promovíos por axentes públicos y privaos.
Dende mediados del s. XIX, la industrialización desencadenó n’Asturies cambeos económicos, demográficos y sociales decisivos que tresformaron la morfoloxía, función ya imaxe de munches ciudaes y villes. La nueva ciudá industrial reflexaría na so naturaleza dual la prosperidá creciente de la minoría burguesa capitalista y la precariedá dafechu de una mayoría popular proletarizada. Nesti contestu urbanu, non poques iniciatives, de calter públicu, priváu o mestu, intentaron responder a demandes d’estremada mena, afeutando a cuestiones como’l consumu, la educación o’l tiempu d’ociu: remanaceríen d’esti mou infraestructures y equipamientos diversos, con un decidíu espíritu modernizador. Los mercaos d’abastos ofrecieron, siguiendo premises hixenistes y racionalistes, una marcación digna pa la distribución comercial de productos de consumu diariu: a pesar de les variaciones materiales –fierro, fábrica, formigón– y estilístiques –del eclecticismu de raigañu ochocentista al funcionalismu d’enteguerres–, suel repetise un espaciu «tipu» con planta rectangular, diáfanu y cubiertu, casu de los mercaos de Villaviciosa, Mieres y Ribeseya. Nesta corriente encaxen los mataderos, pensaos pa garantizar un sacrificio acionáu de los reses y procesamientu de la carne (mataderu de Llangréu).
La esmolición pola instrucción popular, axuntada a les pretensiones paternalistes del empresariáu, daría llugar a fundaciones educatives, como la escuela de La Salle (La Felguera), creada en 1902 por Duro-Felguera como centru docente pa fíos d’obreros y posteriormente dotada con una Escuela d’Artes y Oficios (1917). Pa cabu, hai que facer referencia al aguapamientu del paisaxe urbanu con elegantes parques públicos: los conceyos, encontándose dacuando na interesada arrogancia de la burguesía industrial asturiana, promovieron la creación d’estos recintos, faciendo posible l’espardimientu de les clases trabayadores (parque Dorado en Sama, parque Dolores Fernández Duro en La Felguera).
FERNÁNDEZ MOLINA, J.R.; GONZÁLEZ MORIYÓN, J., La arquitectura del hierro en Asturias. 13 mercados y otros edificios urbanos, Colegio Oficial de Arquitectos de Asturias, 1994.
GARCÍA CUETOS, M., “Patrimonio oculto en un paisaje en transformación: la obra desconocida del ingeniero José Eugenio Ribera en Asturias”, I Congreso Internacional de Patrimonio Industrial y de la Obra Pública: Nuevas estrategias en la gestión del Patrimonio Industrial, 2016, p.516-528.
RODRÍGUEZ-VIGIL REGUERA, J.M., “Notas sobre la modernización del consumo en Asturias: almacenes textiles y bazares en Gijón y Oviedo (1874-1936)”, en Liño. Revista Anual de Historia del Arte, 2015.
TERRÓN BAÑUELOS, A., La enseñanza primaria en la zona industrial de Asturias (1898-1923), Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias, 1990.
ZAPICO LÓPEZ, M., “Historia constructiva y rehabilitación del antiguo Matadero Municipal de Langreo (Asturias)”, en Studium. Revista de Humanidades, 2015.
Comentaris recents