por Natalia Tielve García
Doctora n’Historia del Arte, Profesora Titular d’Historia del Arte na Universidá d’Uviéu, ye Secretaria d’INCUNA, Asociación d’Arqueoloxía Industrial y Vocal del Conseyu de Patrimoniu Cultural del Principáu d’Asturies.
Centrales térmiques y aprovechamientos hidroeléctricos fixeron posible’l desendolcu industrial y la modernización d’Asturies. Y non solo eso: nellos puen rastrexase testimonios almirables del diálogu arte y téunica.
Les demandes de la sociedá industrial, la mecanización, l’equipamientu téunicu, los suministros, l’aumentu de la población y el desendolcu urbanu, afalaron la imparable meyora de la industria enerxética. N’Asturies, el puxu que’l suministru llétricu conoció avanzáu’l sieglu xix tuvo íntimamente xuníu al desendolcu de la industria carbonífera, cola qu’hemos venceyar los primeros grupos térmicos asitiaos n’Asturies. La xeneración de lletricidá en forma de corriente alterno, entráu’l sieglu xx, fixo posible tresportar enerxía a gran distancia, producir a escala masiva y, arriendes d’ello, potenciar la producción d’enerxía hidráulico. Los saltos d’agua de Somiedu sobre manera la central de La Malva, activa dende 1917, constitúin esponentes almiraderos d’esti procesu. La promoción de grandes aprovechamientos hidroeléctricos, incentivada nos años del franquismu, tuvo como finxu esencial la titánica construcción del Saltu de Salime, obra declarada d’absoluta prioridá nacional, indispensable estratéxicamente pa la meyora del suministru d’enerxía.
A esta siguiríen otres monumentales unidaes, entamaes por Hidroeléctrica del Cantábrico y, al igual que la central de Salime, maxistralmente interveníes por Vaquero Palacios: Miranda, Proaza, Tañes y Aboño, esta postrera, termoeléctrica. Frutu de la estrecha collaboración de profesionales asemeyaos, los saltos de Silvón, Arbón y d’Arenas de Cabrales promovíos por Electra de Viesgo, cuntaron cola cualificada intervención del arquiteutu Álvarez Castelao, l’inxenieru Elorza y el pintor A. Suárez.
La rellación de l’arquiteutura cola so redolada, el diálogu cola inxeniería, la incorporación de les artes plástiques y el diseñu –temes plantegaos por dalgunos de los principales teóricos y facedores del Movimientu Modernu– resuélvense espléndidamente nestes obres, dando como resultáu un llabor integrador que constitúi ún de los testimonios más notables del Patrimoniu Industrial asturianu.
AGUILÓ ALONSO, M., La pujanza de la energía eléctrica en España, ACS, 2006.
GARCÍA DELGADO, J. L. (dir.), Electricidad y desarrollo económico, perspectiva de un siglo, Hidroeléctrica del Cantábrico, 1990.
GARCÍA- POLA, M., “Asturias, la épica del desarrollo. La obra de Joaquín Vaquero Palacios, Ignacio Álvarez Castelao e Ildefonso Sánchez del Río”, Quaderns, nº 215, 1997.
PÉREZ LASTRA, J.A. Joaquín Vaquero Palacios, arquitecto, Colegio Oficial de Arquitectos de Asturias, 1992.
TIELVE GARCÍA, N., Arte e Industria. El Salto de Grandas de Salime, CICEES, 2007.
TIELVE GARCÍA, N., Arquitectura Moderna en la Central de Soto de Ribera. La obra de Ignacio Álvarez Castelao y Carlos Fernández Casado. CICEES, 2009.
VV.AA., Vaquero. La belleza de lo descomunal, Fundación ICO, 2018.
Comentaris recents