por Natalia Tielve García y Faustino Suárez Antuña
Natalia Tielve García. Ye doctora n’Historia del Arte, profesora titular d’Historia del Arte na Universidá d’Uviéu, ye secretaria d’INCUNA, Asociación d’Arqueoloxía Industrial y vocal del Conseyu de Patrimoniu Cultural del Principáu d’Asturies.
Faustino Suárez Antuña. Ye llicenciáu en Xeografía ya Historia, doctor pola Universidá d’Uviéu y vicepresidente d’INCUNA, Asociación d’Arqueoloxía Industrial. La so investigación desendólcase nel campu de la Xeografía y el Patrimoniu Industrial.
La industria química n’Asturies naz baxo l’abellugu direutu de la minería del carbón, de lo que depende la so diversificación al rodiu del cok emplegao na siderurxa: l’abonu, a lo que siguirá, por exemplu, la farmacia.
Los oríxenes de la industria química n’Asturies –fábriques de La Manxoya, Llugones y Cayés– han venceyase al impulsu que, na segunda metá del sieglu XIX, esperimenta la minería del carbón y la fabricación d’esplosivos. Iniciada la centuria viniente, el sector diversifícase escontra la fabricación d’abonu nitroxenao, al amparu de midíes proteicionistes que busquen francer, pelo menos parcialmente, la dependencia del esterior d’un productu n’ascensu, vital pal desendolcu d’una agricultura patria anclada polos baxos rendimientos. Nesti contestu constitúise, en 1923, la Sociedá Ibérica del Nitróxenu (SIN) en Vega (Llangréu), ún de los grandes centros productores del país. Les sos instalaciones modernícense y enánchense nos años cincuenta, con una nueva fábrica en Barros (Llangréu), nun contestu autárquicu que nun fixo otro qu’acentuar les bases proteicionistes del periodu anterior. Previamente, en 1921, la empresa hullera Carbones de La Nueva llevantaba en Camellera (Ciaño- Llangréu) una planta centrada na obtención de subproductos a partir de la coquización de la hulla (brea, nafta o creosota). Configurábense, d’esta miente, los pegollos d’un difusu polu carboquímicu na cuenca minera d’El Nalón que quedó completáu cola fábrica de Productos Químicos Sintéticos (PROQUISA) orientada a la producción farmacéutica.
Los años sesenta, dominaos no económico pol Plan d’Estabilización –señalando l’apertura al esterior y la definitiva implantación del petroleu y los sos derivaos– traerán consigo’l declive carboquímicu y la progresiva sustitución pola petroquímica. Asina y too, en 1969 y dientro de la Empresa Nacional Siderúrxica (ENSIDESA) ábrese en Tresona (Corvera) una fábrica de fertilizantes venceyada al ciclu integral de la siderurxa avilesina. Mientres que la SIN cesaba l’actividá nos años noventa, el restu de les fábriques caltuvieron le sos producciones pa diferentes mercaos mui especializaos.
ZAPICO LÓPEZ, M., “Patrimonio arquitectónico de la industria química en Langreo (Asturias)”, I Congreso Internacional de Patrimonio Industrial y de la Obra Pública, Fundación Patrimonio Industrial de Andalucía, Sevilla, 2016, p. 453-469.
ZAPICO LÓPEZ, M., "La arquitectura de la factoría de la Sociedad Ibérica del Nitrógeno en Barros (Asturias): La intervención de Carlos Fernández Casado", en VV.AA., El Patrimonio Industrial en el contexto histórico del Franquismo 1939-1975, VI Congreso sobre Patrimonio Industrial y Obra Pública, CICEES- TICCIH España, 2016, p. 617-622.
GÓMEZ MENDOZA, A., El plan de nitrógeno (1939-61), http://www.ucm.es/BUCM/cee/doc/03010054.htm
GONZÁLEZ GARCÍA, J.M., La industria de explosivos en España: UEE (1896-1936), Fundación Empresa Pública, Madrid, 2000.
SUÁREZ ANTUÑA, F. “Paisaje y producción. Los créditos y ayudas estadounidenses en la industria pesada asturiana a mediados del siglo XX”, I Congreso de Estudios Asturianos, Real Instituto de Estudios Asturianos de Asturias, Oviedo, 2006.
TIELVE GARCÍA, N., “La fábrica de abonos de ENSIDESA: lógica moderna en el diseño del espacio industrial”, Patrimonio industrial agroalimentario, CICEES, Incuna, 2009.
TIELVE GARCÍA, N., “Homo Faber: Arte y artificio en la obra de Carlos Fernández Casado”, Quintana, 2014.
Comentaris recents