Llocomotora SIA 3

Tresportes

Llocomotora SIA 3

Pozu San Jorge, Ayer

Vista frontal de los Cargaderos de Carbón

397818442

Grupu Campueta

527407184

Llocomotora SIA 1

Anagrama de la SIA

372678456

Grupu Pontones

522717912

Llocomotora SIA 3

371954628

Mina Santa Bárbara

371682153

Pozu San Jorge

El principal elementu de tracción del tranvía de vapor Santuyano-Cabanaquinta, propiedá de la Sociedad Industrial Asturiana Santa Bárbara, tuvo formáu por cinco llocomotores de trés exes acoplaes y procedencia norteamericana. Fabricóles ente’l 1916 y el 1920 Vulcan Iron Works y dedicáronse al remolque de trenes de carbón. El so anchor de vía yera de 750 milímetros.

Teníen trés exes acoplaes, con cilindros esteriores y tanque d’agua d’albarda sobre la caldera. Como yera habitual nes máquines americanes, contaba cola consabida campana, asitiada nel llau izquierdu de la caxa de fumos. Otros detalles interesantes yeren el gran farol p’allumar la vía en hores de poca lluz y un apartavaques delanteru de chapla. Col pasu de los años, diríen perdiendo toos estos accesorios.

Inicialmente taben al cargu de los trenes de carbón en bruto que baxaben dende los cargaderos de Santana o Los Pontones hasta’l llavaderu de L’Oyanco, asina como los de mineral llavao que diben a Santuyano. A partir de los años 30 la rede tranviaria de la SIA foi progresivamente recortada cola llegada del Vasco Asturiano a Coḷḷanzo y los sos servicios quedaron restrinxíos a los ramales mineros.

Les máquines de la serie desapaecieron poco a poco a midida que les llinies mineres se clausuraron a lo llargo de la década del 1960 y el so serviciu últimu tuvo llugar nel 1971, yá en manes d’HUNOSA. La númberu 3 foi la última sobreviviente del grupu y quedó abandonada nes instalaciones de Tartiere en L’Oyanco hasta l’esmantelamientu d’estes, cuando HUNOSA la treslladó como monumentu al llavaderu de Sovilla.

Cola clausura d’esti últimu regresó a tierres ayeranes como monumentu al Pozu San Jorge. Depués d’una primer restauración cosmética, nel 2014 foi oxetu d’una interesante iniciativa fecha pol personal de la empresa minera. Restauróse acordies al so aspeutu orixinal, conocíu al traviés d’una semeya de fábrica. D’esi mou, pintóse en prieto con fileteado en blanco y el nome de la propietaria escritu sobre’l tanque. Constitúi asina una amuesa singular de la teunoloxía norteamericana, mui frecuente n’esplotaciones asturianes por mor de la coxuntura de la Primer Guerra Mundial

Guillermo Bas Ordóñez

GALERÍA D'IMAXES